ELEMENT.
Kendrick Lamar Lyrics


Jump to: Overall Meaning ↴  Line by Line Meaning ↴

New Kung Fu Kenny
Ain't nobody prayin' for me
Y'all know, what happens on Earth stays on Earth
Here we go

I don't give a fuck, I don't give a fuck
I don't give a, I don't give a, I don't give a fuck
I'm willin' to die for this shit
I done cried for this shit, might take a life for this shit
Put the Bible down and go eye for an eye for this shit
D-O-T my enemy, won't catch a vibe for this shit, ayy
I been stomped out in front of my mama
My daddy commissary made it to commas
Bitch, all my grandmas dead
So ain't nobody prayin' for me, I'm on your head, ayy
Thirty millions later, know the feds watchin'
Auntie on my telegram, like, "Be cautious"
I be hangin' out at Tam's, I be on Stockton
I don't do it for the 'Gram, I do it for Compton
I'm willin' to die for this shit, nigga
I'll take your fuckin' life for this shit, nigga
We ain't goin' back to broke, family sellin' dope
That's why you maney-ass rap niggas better know

If I gotta slap a pussy-ass nigga, I'ma make it look sexy
If I gotta go hard on a bitch, I'ma make it look sexy
I pull up, hop out, air out, made it look sexy
They won't take me out my element
Nah, take me out my element

I'm allergic to a bitch nigga, ayy
An imaginary rich nigga, ayy
Seven figures hold that slimmer than my bitch figure, ayy
Goin' digital and physical on all y'all, ayy
Bunch of criminals and money in my phone calls, ayy
We okay, we let the A1 fly
Relocate, jump on the same G5
Checkin' for me heavy 'cause I go, yeah, I go, yeah
They never been ready, yeah, I know, yeah, know, yeah
100K spread 'cross the floor, 'cross the floor, yeah
None of y'all fuckin' with the flow, yeah, the flow, yeah
Years in the makin', and don't y'all mistake it
I got 'em by a landslide, we talkin' about races
You know this'll never be a tie, just look at they laces
You know careers take off, just gotta be patient
Mr. One through Five, that's the only logic
Fake my death, go to Cuba, that's the only option

If I gotta slap a pussy-ass nigga, I'ma make it look sexy
If I gotta go hard on a bitch, I'ma make it look sexy
I pull up, hop out, air out, made it look sexy
They won't take me out my element
Nah, take me out my element

Damned if I do, if I don't (yuh)
Goddamn us all if you won't (yuh)
Damn, damn, damn, it's a goddamn shame
You ain't frontline, get out the goddamn way

Niggas thought they wasn't gonna see me, huh?
Niggas thought that K-Dot real life
Was the same life they see on TV, huh?
Niggas wanna flex on me and be in L.A. for free, huh?
Next time they hit the 10 freeway, we need a receipt, huh?
'Cause most of y'all ain't real
Most of y'all gon' squeal
Most of y'all just envy, but jealousy get you killed
Most of y'all throw rocks and try to hide your hand
Just say his name and I promise that you'll see Candyman
Because it's all in your eyes, most of y'all tell lies
Most of y'all don't fade, most of y'all been advised
Last LP I tried to lift the black artists
But it's a difference 'tween black artists and wack artists

If I gotta slap a pussy-ass nigga, I'ma make it look sexy
(It's the one and only, the world's greatest, the Kid Capri)
If I gotta go hard on a bitch, I'ma make it look sexy
I pull up, hop out, air out, made it look sexy




They won't take me out my element
Nah, take me out my element

Overall Meaning

The song ELEMENT. by Kendrick Lamar is a declaration of his commitment towards his work as a musician. In the song, Kendrick raps about his willingness to die for music, saying he has already cried and might as well take someone's life for it. The lyrics also reveal his struggle to succeed in his career, having been beaten in front of his mother and with all his grandmothers gone as well. He mentions the surveillance by the feds after having made millions and a recent lack of prayers for him. Kendrick highlights his lack of interest in social media and doing things for the gram, rather working towards his hometown of Compton. He also expresses his disgust with "fake" people and artists who he feels are 'wack.'


Line by Line Meaning

New Kung Fu Kenny
Kendrick Lamar is introducing himself as a new persona, a fighter with a renewed spirit.


Ain't nobody prayin' for me
Despite all his fame and success, Kendrick feels like he is alone and no one is looking out for him.


Y'all know, what happens on Earth stays on Earth Here we go
Earth is used metaphorically to denote the present world, as opposed to the afterlife. He is suggesting that his experiences on this earth won't affect him after his death. He then proceeds to launch into the lyrics that follow.


I don't give a fuck, I don't give a fuck I don't give a, I don't give a, I don't give a fuck
Kendrick could not be more explicit that he does not care what anyone thinks of him or his life choices.


I'm willin' to die for this shit I done cried for this shit, might take a life for this shit Put the Bible down and go eye for an eye for this shit D-O-T my enemy, won't catch a vibe for this shit, ayy
Kendrick is willing to fight and kill for the things he believes in, but his fight has nothing to do with religious beliefs. He won't compromise his principles even for his envious enemies.


I been stomped out in front of my mama My daddy commissary made it to commas Bitch, all my grandmas dead So ain't nobody prayin' for me, I'm on your head, ayy
Kendrick has endured a lot of hardships in his life, including seeing his father go to jail and all his grandmothers pass away. His experiences have made him feel like he has no allies and he is out for revenge.


Thirty millions later, know the feds watchin' Auntie on my telegram, like, "Be cautious" I be hangin' out at Tam's, I be on Stockton I don't do it for the 'Gram, I do it for Compton I'm willin' to die for this shit, nigga I'll take your fuckin' life for this shit, nigga We ain't goin' back to broke, family sellin' dope That's why you maney-ass rap niggas better know
Kendrick is aware of his success, but he's also aware of the scrutiny he's under. He's cautious and concerned about his safety while continuing to work for and represent his neighborhood. He's determined to protect his wealth, in order to spare his family from dealing drugs to stay afloat, and he's warning other rappers who don't understand the danger of this lifestyle.


If I gotta slap a pussy-ass nigga, I'ma make it look sexy If I gotta go hard on a bitch, I'ma make it look sexy I pull up, hop out, air out, made it look sexy They won't take me out my element Nah, take me out my element
Kendrick is sending a message to anyone who tries to challenge him that no matter what he does, even violence, he's going to make it look cool and effortless. He will not be removed from his comfort zone or become a different person.


I'm allergic to a bitch nigga, ayy An imaginary rich nigga, ayy Seven figures hold that slimmer than my bitch figure, ayy Goin' digital and physical on all y'all, ayy Bunch of criminals and money in my phone calls, ayy We okay, we let the A1 fly Relocate, jump on the same G5 Checkin' for me heavy 'cause I go, yeah, I go, yeah They never been ready, yeah, I know, yeah, know, yeah 100K spread 'cross the floor, 'cross the floor, yeah None of y'all fuckin' with the flow, yeah, the flow, yeah Years in the makin', and don't y'all mistake it I got 'em by a landslide, we talkin' about races You know this'll never be a tie, just look at they laces You know careers take off, just gotta be patient Mr. One through Five, that's the only logic Fake my death, go to Cuba, that's the only option
Kendrick is an intelligent businessman. He doesn't associate with people who are fake or not genuinely successful. He's comfortable with the small circle he's created and the work they are doing. He feels like he's put in a lot of hard work and dedication to get to where he is now and everything he's achieved is due to his own talent, skills and good luck. He then delves deeper into the theme of success, stating that his winning is inevitable and those who aren't winning need to be more patient. He can't speak for everyone else, because he's successful since logic and fate are on his side. Lastly, he serves a disclaimer that he'll even fake his own death to leave behind the past, possibly implying the dark sides of stardom.


Damned if I do, if I don't (yuh) Goddamn us all if you won't (yuh) Damn, damn, damn, it's a goddamn shame You ain't frontline, get out the goddamn way
In this chorus, Kendrick is calling out all the people who are too scared to take action or stand up for what they believe in. He's making it clear that if they don't take action, it will lead to the downfall of everyone, but if they do, they'll find themselves at the front of the heap.


Niggas thought they wasn't gonna see me, huh? Niggas thought that K-Dot real life Was the same life they see on TV, huh? Niggas wanna flex on me and be in L.A. for free, huh? Next time they hit the 10 freeway, we need a receipt, huh? 'Cause most of y'all ain't real Most of y'all gon' squeal Most of y'all just envy, but jealousy get you killed Most of y'all throw rocks and try to hide your hand Just say his name and I promise that you'll see Candyman Because it's all in your eyes, most of y'all tell lies Most of y'all don't fade, most of y'all been advised Last LP I tried to lift the black artists But it's a difference 'tween black artists and wack artists
Kendrick believes people have misconceptions about him based on what they see on TV. Some people have taken advantage of him for personal gain and exploited his status as an LA celebrity. He sees through their deceptions and is letting them know that he can see their true selves. He goes as far as to call them out and threaten them. He can tell who's real, who's fake and who is simply jealous of his success, warning those people to be wary of the consequences of their actions. He concludes by highlighting the difference between a talented, successful, and driven black artist, such as himself, and those who lack talent by simply being called such, wack artists.


If I gotta slap a pussy-ass nigga, I'ma make it look sexy (It's the one and only, the world's greatest, the Kid Capri) If I gotta go hard on a bitch, I'ma make it look sexy I pull up, hop out, air out, made it look sexy They won't take me out my element Nah, take me out my element
This chorus is repeated at the end of the song, as a final warning to anyone who tries to disrupt Kendrick's harmony. No matter what happens, he'll make actions seem triumphant and charismatic.




Lyrics © Universal Music Publishing Group, Sony/ATV Music Publishing LLC, Warner Chappell Music, Inc.
Written by: Byron Thomaz, James Blake, Kendrick Lamar, Mark Spears, Ricci Riera, Terius Gray, Jesse Cordasco

Lyrics Licensed & Provided by LyricFind
To comment on or correct specific content, highlight it

Genre not found
Artist not found
Album not found
Song not found
Comments from YouTube:

@Azerrz

Kendrick, these visuals are impeccable.

@notlevenaryt9771

What up

@FranciscoHernandez-wp9mu

Azerrz big fan man!! keep making videos and make it look sexy!

@GINNXO

Azerrz something told me you was going be on this

@ninjaboyblack11issoforreal77

Azerrz hi azzerrz

@imjoezae

dude.. no way lol

145 More Replies...

@dutchplanderlinde3456

All the songs he dropped were literally legendary then he just disappears

@Hihi-df4fo

Dw bro he dropping this year.

@ihsaanrehman5868

@Andrei Iovu you sure?

@Hihi-df4fo

@Ihsaan Rehman Yh

More Comments

More Versions